Jos aihealue kiinnostaa, lue tämä kirja: https://ahven.net/p/kalastusmatkailu-minustako-kalastusmatkailuyrittaja/
Jos jotain opuksesta jäi mieleen, niin se että yleisin kompastuskivi kalastusoppailla on puutteellinen konseptointi.
Heti tuon kirjan luettuani tutkin netin syövereitä ja sieltä löytyviä kalastusopaspalveluita.
Kyllä tuo on allekirjoitettava. Liian monessa ilmoituksessa on menty helpolla.
Kuva leveästä hymystä, pipo vinossa, parta ajamatta, metrinen hauki sylissä.
Kalastusopas tässä moi, kysy tarjous niin katellaan mitä tehtäis ja missä niinku tehtäis.
Ajattelin hoitaa perustamisen kunnolla. Siis konseptoimaan.
Lopputulos näyttää helpolta, mutta kehitystyö ei ollut sitä.
Mietin potentiaalista asiakaskuntaani, ja heidän ominaispiirteitä.
Kuten soutuvenevuokrauksessa, asiakaskuntaan ei kuulu Heinolan Alkon mieskuoron jäsenet.
He ovat urheilukalastajia, jotka arvostavat rahan vastineeksi saatua helppoutta ja laatua.

Tarjotaan asiakkaille sitä mitä osataan. Siis ongintaa, soutukalastusta ja heittokalastusta.
Perholeikit jätetään alkuvaiheessa pois, koska se ei ole vahvuuteni.
Sitten pohtimaan ongintaretken konseptia.
Ongintamuodoiksi valikoitui kaksi erilaista. Onginta rannalta niille, jotka eivät uskalla tai pääse nousemaan soutuveneeseen.
Rantaonginnassa ei tarvita lupia, ja ryhmän koko voi olla isompi.
Veneonginta on tietenkin maks kahdelle henkilölle, elämys jos mikä, ja pääsee parhaille paikoille. Näillä kahdella ongintamuodoilla mennään!
Onginnan kesto. Tunti on liian vähän, kaksi sopiva. AInakin oppaan kanssa, silloin hinta pysyy kurissa.
Välineet, nehän pitää asiakkaille olla. Paukkuliivit veneretkiin, ensiapulaukut sun muut tarvikkeet.
Ja onget tietysti. Niiden valinnassa päädyin huippuvälineisiin, jotta asiakaskokemus olisi mahdollisimman hyvä.
Ultrakevyet onkivavat, kilpakohot ennennäkemättömillä led-ilmaisimilla.
Vapavalinta osui oikeaan, sillä lähes jokainen tuollaisen vavan käteensä ottanut haluaa ostaa sen.
Tällä tuotesektorilla on tapahtunut hurjaa kehitystä, vaikkei äkkiä uskoisi.

Samalla logiikalla konseptoin soutu- ja rantakalastusretket.
Palvelujen ostettavuuden, toiminnan järjestelmällisyyden, ja oman ajankäytön parhaaksi oli selvää että varauskalenteri piti rakentaa.
Kassa verkkokaupassa oli valmiina.
Varauskalenterin ideoinnissa tuli vietettyä monta yötä sängyn reunalla. Ei vaan, se oli hyvin mukavaa ajatustyötä.
Jäsentelin resursseja, mitä retket vaativat ja miten estetään resurssien tuplabookkaus.
Resurssejani ovat välineet (onget, virvelit, jne), soutuvene ja kalastusopas.
Jos asiakas vuokraa soutuveneen, sinä ajankohtana ei sillä veneellä voi tehdä opastettua veneongintaa.
Kalenteriin piti tehdä mahdollisuus poissolojen kirjaamiseen, vaikkapa lomareissujen ajankohdat jne. ettei tule ikäviä yllätyksiä.
Rakentelin siis palvelut, kuten "heittokalastus kahdelle henkilölle", "rantaonginta kolmelle henkilölle", ja niihin resurssit.
Osallistujamäärärajoitukset / palvelu. Soutuveneeseen kun voi oppaan lisäksi myydä kaksi paikkaa.
Vaikka olen itse lomalla, vuokraukset pyörii hienosti ilman opasta.
Tätä varten piti hankkia pakettipostilaatikko numerolukolla.
Varauksiin ja retkiin piti luoda myös ehdot. Oli tekemistä!
Lisää kommentti
Kommentit